Monday 18 June 2018

The man who behind Lenggong Dx and Contest Station

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Terima kasih kerana sudi menjengah ke Blog ini.

Kerap kali saya di tanya kan bagaimana saya membina nama dan membuat orang mula mengenali siapa Operator Lenggong Dx & Contest Station. Saya menggunakan Isyarat Panggilan 9W2SAF dalam melakukan aktiviti Radio Amatur dan di kenali dengan SAF (Nama yang mudah di ingati kerana hampir dengan nama saya yang sebenar) serta saya juga di gelarkan Lenggong Dx & Contest station. Saya banyak terlibat di dalam aktivti Dxing dan Contest. Boleh di katakan saya agak taksub dengan 2 aktiviti tersebut kerana saya suka mencabar diri dan suka mencuba sesuatu yang orang kata sukar.

Disebalik kejayaan ini pasti nya ada tangan-tangan ghaib dan guru yang sentiasa memberi semangat dan berusaha untuk mereliasasikan kejayaan ini. Boleh di katakan saya mempunyai banyak  Guru sepanjang saya memulakan aktiviti ini, cuma di sini saya memilih 3 guru yang sentiasa membantu dan menyelesaikan masalah yang melanda kita saya melakukan aktiviti ini. Antara Guru-guru yang banyak berjasa dan tidak akan saya lupakan sepanjang saya menceburi aktiviti ini adalah Cikgu Zaki (9M2ZAK), Cikgu Kayrol (9M2OOO) serta En. Salehan @ Han (9W2SBD).

Semestinya menjadi tanda tanya kan di antara ketiga-tiga guru tadi yang mana paling kerap menjadi rujukkan saya, agak sukar untuk saya mengatakan siapa yang kerapa menjadi rujukkan kerana setiap guru yang di nyatakan mempunyai kelebihan mengikut kepakaran masing-masing. Guru yang kerap menjadi tempat rujukkan saya serta yang banyak membantu untuk saya dapat merasakan kepuasaan maksima di dalam aktviti radio amatur adalah Cikgu Zaki Din (9M2ZAK).

Cikgu Zaki telah membantu saya mencorak perjalanan dari kosong sehinggalah ada sesuatu yang boleh saya banggakan di dalam aktiviti radio amatur. Saya mengenali Ckgu Zaki bermula apabila saya membeli Transievers Yaesu Ft2900r dan di sini la bermulanya beliau membantu saya untuk saya dapat melakukan 'qso' di dalam Hobi Radio amatur.  Mulanya hanya bertanyakan bagaimana untuk saya dapat 'qso' dengan rakan-rakan sekitar sehinggalah pancaran saya dapat di dengari serata negara, saya memenangi 'plaque' pertandingan dan menjuarai beberapa kategori yang di pertandingan.
Kejayaan saya hari ini adalah kerana saya mempunyai guru-guru yang hebat serta tidak pernah putus asa mendidik saya sehingga saya berjaya.

(bersama 9M2ZAK)


Di sini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Guru-guru saya kerana mendidik saya sehingga saya merasa kepuasaan yang maksima dan saya di kenali dan membina nama Lenggong Dx & Contest station. Terima kasih Cikgu Zaki (9M2ZAK), Cikgu Kayrol (9M2OOO) serta En. Salehan (9W2SBD) tanpa sokongan dari anda saya tidak mampu seperti sekarang. semoga anda semua terus berjaya dan di permudahkan segala urusan yang di lakukan. Tidak di lupakan juga, Tahniah Cikgu Zaki atas kejayaan menjadi wakil pertama Malaysia yang akan ke WRTC (World Radio Team Championship) suatu pertandinga radio amatur bertaraf dunia dan hanya yang berkelayakkan akan di jemput. Semoga anda di permudahkan urusan di sana serta berjaya pulang dengan kejayaan.

(Signal pancaran ku)

p/s : Bukan guru yang mencari anak murid tetapi anak murid yang perlu mencari guru untuk mengejar kejayaan. pilih lah guru yang mana anda mudah untuk belajar dan yakin lah dengan apa yang guru anda ajarkan.

semoga coretan ini dapat memberikan sesuatu kepada pembaca,
semoga berjumpa lagi
73.


2 comments: